Český jazyk je naším jazykem mateřským. V něm získáváme informace o světě, jím se vyjadřujeme, a jak víme od dob tzv. lingvistického obratu, v něm i myslíme. Proto je perfektní znalost jeho systému, struktury, přítomnosti a z části i minulosti základním úkolem výuky češtiny na gymnáziu, stejně jako naučit se myslet a myšlenky vyjadřovat kultivovaně v písemné nebo ústní podobě.
V literární složce výuky se soustředíme na analýzu a interpretaci literárního díla, na rozpoznání jeho myšlenek, krásy a účinku. Posilování čtenářské gramotnosti je nedílnou součástí tohoto procesu. Ideálem je čtenář, který má potřebu číst a při čtení pociťuje barthesovskou „rozkoš z textu".
Řečeno slovy Pavla Eisnera – při poznávání mateřštiny jde „o úctu v obcování se Slovem, o nedůvěru k sobě, o úzkost a bázeň ve styku s ním, o zvědavost a zvídavost – o bázeň tedy a zároveň o špetku rouhavé všetečnosti, jak se smrtelníkům sluší ve styku s božstvem, se Zá-zrakem."
Projektové dny jsou na Gymnáziu a Střední odborné škole v Rýmařově pevnou součástí výuky. Umožňují obohatit učební aktivity o stránku prožitkovou, a přispívají tak k upevnění a hlubšímu uložení získaných kompetencí. Źáci kvarty a sexty osmiletého gymnaziálního studia měli hned začátek školního roku zpestřen o návštěvu nejvýznamnější rýmařovské kulturní památky, kaple V Lipkách. Trojí reflexi tohoto zážitku teď přinášíme i širší veřejnosti.
Mgr. Karla Havlíková
Zřizovatel: Moravskoslezský kraj, Krajský úřad, 28. října 117, 702 18 Ostrava, www.kr-moravskoslezsky.cz