Český jazyk je naším jazykem mateřským. V něm získáváme informace o světě, jím se vyjadřujeme, a jak víme od dob tzv. lingvistického obratu, v něm i myslíme. Proto je perfektní znalost jeho systému, struktury, přítomnosti a z části i minulosti základním úkolem výuky češtiny na gymnáziu, stejně jako naučit se myslet a myšlenky vyjadřovat kultivovaně v písemné nebo ústní podobě.
V literární složce výuky se soustředíme na analýzu a interpretaci literárního díla, na rozpoznání jeho myšlenek, krásy a účinku. Posilování čtenářské gramotnosti je nedílnou součástí tohoto procesu. Ideálem je čtenář, který má potřebu číst a při čtení pociťuje barthesovskou „rozkoš z textu".
Řečeno slovy Pavla Eisnera – při poznávání mateřštiny jde „o úctu v obcování se Slovem, o nedůvěru k sobě, o úzkost a bázeň ve styku s ním, o zvědavost a zvídavost – o bázeň tedy a zároveň o špetku rouhavé všetečnosti, jak se smrtelníkům sluší ve styku s božstvem, se Zá-zrakem."
Postavení anglického jazyka mezi ostatními cizími jazyky vyučovanými na naší škole odpovídá skutečnosti, že jde o nejdůležitější světový jazyk současnosti. Proto je anglický jazyk prvním cizím jazykem osmiletého studia a všichni studenti našeho gymnázia jej mají zařazen mezi povinné předměty. Výuka je zaměřena jak k úspěšnému zvládnutí všech nezbytných testů během středo i vysokoškolského studia, tak především k praktickému využití v dalším profesním životě. Důraz klademe na rozvoj všech jazykových dovedností, včetně v minulosti mnohde opomíjeného psaného projevu. Studenty s hlubším zájmem o angličtinu již řadu let připravujeme k mezinárodním jazykovým zkouškám FCE a CAE, v nichž dosahují výsledků vysoce překračujících republikový a celosvětový průměr.
Jaká je němčina?
Jednoduchá – jako lego!
Od určitého stupně pokročilosti funguje jako logická stavebnice:
méně frází k učení nazpaměť,
více prostoru pro jazykovou kreativitu.
Jazyk mnoha podob
V písních skupiny Silbermond může znít němčina stejně mazlivě jako francouzština,
ve filmech Tilla Schweigera stejně "cool" jako angličtina.
Perspektivní jazyk
Zintenzivněním výuky angličtiny a španělštiny na školách se paradoxně zvyšuje perspektivnost uplatnění němčinářů, kterých na pracovním trhu postupně ubývá.
U německého zaměstnavatele zůstane schopnost domluvit se německy vždy velkou předností.
Jazyk nových uměleckých proudů
Nové výtvarné směry se šíří nejen z New Yorku či Paříže, ale také z Berlína.
Skupiny jako Einstürzende Neubauten, Tocotronic či Tokio Hotel jsou nedílnou součástí dnešní pop-kultury.
Němečtí režiséři jako Wim Wenders, Werner Herzog či Tom Tykwer měnili světové dějiny filmu.
Jazyk našich sousedů
Se složitou minulostí se rozhodně nevyrovnáme tím, že jazyk našich sousedů zapomeneme či že ho budeme ignorovat.
Proč na gymnáziu studovat právě francouzštinu?
Španělský jazyk (español nebo castellano) je jedním z nejrozšířenějších světových jazyků. Řadí se mezi románské jazyky, do kategorie jazyků ibero-románských. Stejně tak jako ostatní románské jazyky se španělština po staletí vyvíjela z vulgární latiny přítomné na území Španělska od kolonizace Římany.
Ruština je nejvýznamnější východoslovanský jazyk, jímž hovoří 141 miliónů lidí. Ekonomický potenciál této země je obrovský, znalost ruštiny spolu s příhodnou polohou našeho státu proto může být v budoucnu obrovskou konkurenční výhodou.
Učíme se podle nejnovějších učebnic Raduga po novomu. Seznamujeme se s nejznámějšími díly klasické ruské literatury, vždyť Evžen Oněgin, Hrdina naší doby, Jarní vody, Revizor, Anna Kareninová, Vojna a mír nebo Zločin a trest patří k tomu nejlepšímu, co ve světové literatuře naleznete. Ruštinu používáme jako jeden z dorozumívacích jazyků při mezinárodních projektech, např. projekt studentů z evropských měst Svět přátel. Zpíváme také současné ruské písně, např. Kanikuly (Prázdniny) od známé popskupiny Code Red, zkrátka a dobře ruštinou žijeme.
Ačkoliv se latina přestala používat aktivně v 19. století, rozhodně není oním „mrtvým" jazykem, jak o ní leckdo soudí. Je trvalou a neodmyslitelnou součástí evropského kulturního vývoje. Z vulgární (lidové) latiny se vyvinuly všechny současné románské jazyky a i ve slovní zásobě dalších jazyků nalezneme velmi zřetelné přejímky z latiny (v češtině např. škola, patriot, nota, traktor, klášter, major, nemovitost).
Studium latiny neznamená jen mechanické zvládnutí gramatiky, ale také proniknutí do jazyka Cicerona, Ovidia, Vergilia. Překládání latinských textů tříbí čtenářovu stylistiku, rozvíjí schopnost pracovat umělecky s textem a v neposlední řadě i rozšiřuje penzum jeho vědomostí. Protože latina, to není jen jazyk, to je klíč k poznání kultury antiky, středověku a raného novověku, a to je i jeden z cílů výuky latiny. Seznámit studenty nejen s gramatickou strukturou latiny, ale díky obsahu latinských textů jim předat i kulturně historické informace, které upotřebí při studiu řady vysokoškolských oborů (práv, historie, filologie, teologie, dějin umění, medicíny...).
A koneckonců, i oblíbený filmový klasik profesor Hrbolek říká: „No, i skladník ve šroubárně si může přečísti Vergilia v originále!"
Základy společenských věd nabízejí výuku exkluzivních humanitních oborů, o jejichž vysokoškolské studium je trvale vysoký zájem. V přibližně půlročních cyklech se studenti seznamují se základy psychologie, sociologie, právní vědy, ekonomie, politologie, mezinárodních vztahů, filosofie a etiky.
Smyslem hodin ZSV není pouze předkládat odtažité poučky a teorie, ale především pomoci studentům zorientovat se v každodenním praktickém životě, vytvořit si vlastní názor a systém hodnot. Stále totiž platí slova anglického básníka Johna Donne:
"Žádný člověk není ostrov, sám o sobě celistvý, každý tvoří kus pevniny, část souše. A když moře smyje hroudu z pobřeží, zmenší se Evropa, právě tak, jako by zmizel poloostrov nebo dvorec Tvého přítele, nebo Tvůj dvorec. Smrt každého člověka mne umenší, neboť jsem část lidstva. A proto se nikdy nemusíš ptát, komu zvoní hrana. Tobě zvoní."
Dějepis, řecky historia, je společenská vědní disciplína. Zabývá se zkoumáním dějin lidstva v nejširších souvislostech. Sleduje vývoj společnosti z mnoha pohledů: politického, ekonomického a kulturního. Za snahou poznat dějiny lidské společnosti stojí touha lépe pochopit současnost, neboť, jak věděli již staří latiníci – Historia magistra vitae – dějiny učí.
Zeměpis studuje krajinnou sféru (geografické prostředí) jako soubor přírodního prostředí a lidské společnosti. Zabývá se vzájemnými vztahy přírodních, společenských a technických jevů a procesů na Zemi v reálném čase. Pomáhá objasňovat vazby mezi přírodou a lidskou společností.
Velký důraz klademe především na všeobecnou zeměpisnou orientaci v dnešním rychle se rozvíjejícím světě. Specifikem zeměpisu je jeho regionální přístup k řešeným problémům, kdy zeměpisné poznání je spojené s konkrétní oblastí. Důležitou roli pro nás tvoří náš místní region - Jesenicko.
Zeměpis - to není jen škola, velká nástěnná mapa a dataprojektor. I v běžném životě se nám hodí, že známe přírodu, společnost, mapu či místní oblast tak, jak to objasňuje předmět geografie.
Matematika pochází z řeckého slova „mathematikós" = milující poznání (máthema – věda), milující vědění. Mezi její charakteristické vlastnosti patří důraz na přesnost metod a nezpochybnitelnost výsledků. Právě ty matematiku odlišují od všech ostatních vědních disciplín a kvůli nim bývá označována za královnu věd. Matematika se dotýká i logiky a filosofie, je tedy jistým druhem pohledu na svět a jeho výkladem.
Veřejnosti je nejvíce známa tzv. elementární matematika, která se zabývá operacemi s čísly, řešením praktických úloh, jednoduchých rovnic ad. Ve fyzice, chemii, ekonomii, ale i v lingvistice, hudební vědě a mnoha dalších oborech se využívají výsledky matematiky aplikované. Existuje i tzv. čistá matematika, která se zabývá pouze vysoce abstraktními pojmy, jejichž definování není přímo motivováno praktickým užitkem v reálném světě.
Cíle středoškolské matematiky jsou rozvoj především logického myšlení, ale také paměti; vedení ke srozumitelné a věcné argumentaci; napomáhání rozvoje abstraktního a analytického myšlení; prohlubování pochopení kvantitativních a prostorových vztahů reálného světa. Učíme pamatovat si pouze nejpotřebnější informace a vše ostatní si odvodit. Pro další studium předmětu matematika jsou ve výuce vytvářeny hypotézy a deduktivní úvahy.
Fyzika učí propojovat poznatky z fyziky s ději v běžném životě, učí nalézat vazby na ostatní přírodovědné předměty, jako je chemie, zeměpis a biologie. Neobejde se však bez matematické gramotnosti.
Proč se tedy učit fyziku?
V předmětu chemie se seznámíme s celou řadou chemických dějů, které probíhají okolo nás i v našem těle. Budeme se snažit o pochopení jejich podstaty a o získání schopnosti vyvozovat z daných skutečností závěry.
Ponoříme se do základů obecné chemie, chemie anorganické a elektrochemie, chemie organické a biochemie. Zájemci mají možnost zvolit si Seminář z chemie, který doplňuje středoškolské učivo o další kapitoly, které jsou nezbytné pro dobrou přípravu na studium na vysokých školách s přírodovědným či lékařským zaměřením.
Při studiu je kladen důraz na pochopení vzájemných vztahů – např. jak postavení prvku v periodické soustavě ovlivňuje jeho fyzikální i chemické vlastnosti, jak typ vazby v organické sloučenině předurčuje mechanismy chemických reakcí, jak probíhají biochemické děje v našem organismu apod.
Pro chemii, stejně jako pro ostatní vědy, platí Kopernikův citát: „Studium věd přináší pravdu, neuvěřitelnou potěchu mysli".
Biologie se zabývá studiem mnoha zajímavých témat např. genetikou, zoologií, botanikou, lidskou anatomií a fyziologií, ekologií a jinými s přírodou spjatými obory. Do tajů života se noříme ve specializované učebně, biologické laboratoři a samozřejmě v přírodě. Klasické vyučování je doplněno moderními metodami s využitím počítačů, teorie se prolíná s praxí v laboratorních pracích. Budoucí přírodovědci mají možnost při mimoškolních aktivitách projevit svoji samostatnou badatelskou činnost. Tyto aktivity prezentujeme na různých ekologických konferencích a v soutěžích na úrovni krajské i celostátní. V posledních letech se můžeme pochlubit výraznými úspěchy naší vědecké činnosti.
Více informací o činnosti se dočtete na webových stránkách biologie a biologického kroužku.
Základní výuka informatiky probíhá v pracovních skupinách tak, aby každý žák měl svůj počítač, na kterém může pracovat. Pro výuku jsou k dispozici dvě odborné učebny plně vybavené výpočetní technikou.
Na povinný předmět informatika a výpočetní technika navazuje volitelný předmět Programování (pro studium od 3. ročníku), Pokročilá uživatelská informatika (pro studium ve 4. ročníku). Maturitní zkoušku lze skládat v profilové části, avšak pouze v případě, že žák na vyšším stupni gymnázia zvolí některý z volitelných předmětů se zaměřením na informatiku.
Žáci se zdokonalí v ovládání operačního systému počítače, naučí se systematicky používat základní kancelářské a komunikační programy. Při vyhledávání informací v prostředí internetu budou žáci schopni ověřovat a vyhodnocovat informace z různých informačních zdrojů. Žáci se naučí základy práce s bitmapovými a vektorovými editory. Při tvorbě dokumentů se budou řídit základními typografickými a estetickými pravidly. Naučí se základům publikování na www a zpracování videa. V posledním roce výuky budou pracovat na relativně dlouhodobých a komplexních úkolech, při jejichž řešení využijí téměř veškeré dříve probrané učivo.
Hudba člověka provází od nepaměti. Rád ji poslouchá a uměřeně svým schopnostem i reprodukuje. V průběhu dějin se proměňovaly její funkce – od dříve dominující kultické k dnes preferované estetické či tržní – ale ona sama zůstává stejná. Dar bohů, jak věřili antičtí Řekové, který byl svěřen do péče múze Euterpé, dceři otce bohů Dia a bohyně paměti Mnémosyné, dar, který usnadňuje život. Na gymnáziu se dovíte něco o jejích dějinách, druzích, útvarech, teorii, resp. nauce, ale vždy ve spojení s praxí – zpěvem a doprovodem na rytmické či jiné hudební nástroje.
Estetická výchova výtvarná nabízí bližší poznání široké škály tradičních i netradičných výtvarných technik v kresbě, malbě, grafice, užitém umění, využívá možnosti vybavení učebny grafickým lisem a keramické dílny ve výtvarných prostorách. Praktická výuka je zaměřena na zpracování rozličných druhů odpadů. Vyšší ročníky se seznamují s vývojem umění od počátku až po umění moderní, a to také praktickou a prožitkovou formou výuky. Rozumět výtvarnému umění, dokázat jej vnímat, ocenit, mít z něj požitek a také aktivně tvořit – to jsou hlavní předmětové cíle.
Význam sportovního pohybu pro zachování zdraví je obzvlášť v dnešní době nezpochybnitelný. Sedavá zaměstnání, počítače, intelektuálně zaměřená činnost - to vše by mělo být vyváženo zdravým a správně prováděným pohybem. Tělesná výchova proto směřuje na jedné straně k poznání vlastních pohybových schopností, možností a zájmů, na druhé straně k poznání účinků konkrétních pohybových činností na tělesnou zdatnost, duševní a sociální pohodu. Ve vyšším stupni gymnázia jsou pohybové činnosti žáků již řízené a orientované na složitější a náročnější činnosti, techniku a herní kombinace, zaměřené na vyšší fyzické zatížení. Součástí výuky tělesné výchovy na gymnáziu jsou kurzy plavání, kurzy lyžařské a kurzy vodácké. Součástí hodin je také zdravotnická výchova.
Zřizovatel: Moravskoslezský kraj, Krajský úřad, 28. října 117, 702 18 Ostrava, www.kr-moravskoslezsky.cz
Tyto webové stránky využívají cookies. Smazat cookies
Dalším procházením tohoto webu vyjadřujete souhlas s jejich používáním. Více informací